mandag den 12. december 2011

Hindbær cheesecake - "bag" selv

Som dessert til en julefrokost i fredags lavede jeg hindbær cheesecake:


Den lille var til mine gode veninder, som passede barnet så både jeg og forlovede kunne få en friaften.

Opskriften er fra Politiken.

Hindbær cheesecake
(8-10 personer)
  • 400 g hindbær
  • 3 spsk. sukker – eller efter smag
  • 500 g flødeost, evt. light
  • 3 dl piskefløde
  • 10 blade husblas
  • 135 g sukker
  • vaniljesukker
  • 1 lime (usprøjtet)
  • 250 g digestivekiks
  • 100 g smør
Bræk kiksene i mindre stykker, kom dem i en foodprocessor og kør dem, indtil de er som ganske fint rasp. Smelt smørret, og bland det med de pulveriserede kiks.
Massen skal være som fugtigt sand, så tilsæt evt. lidt mere smeltet smør. Kom denne dej i en springform, pres den fast mod bunden og lidt op ad siderne. Sæt den koldt.

Kør hindbærrene til puré på foodprocessoren, og smag til med sukker. Passér massen gennem en sigte, så kernerne sies fra. Udblød 5 blade husblas i koldt vand, smelt dem forsigtigt i en gryde, mens der røres. Når den er kølet lidt af, blandes den smeltede husblas i hindbærpuréen.

Pisk flødeosten igennem med sukkeret samt saft og skal af 1 lime. Pisk fløden til let skum og vend den i ostemassen. Smag til med lidt vaniljesukker. Smelt resten af husblassen, og vend den grundigt i ostecremen. Når bunden har sat sig, kommes cremen i.

Læg derpå store skefulde af hindbærpuré rundt omkring oven på cremen og bland forsigtigt rundt med en kniv eller en lille ske. Der må gerne være striber af ren hindbær og ren creme. Gem lidt af hindbærpuréen og overtræk kagen med den.

Sæt kagen koldt i mindst et par timer.

Uheldigvis kiksede det lidt med husblasen. Jeg tror, det er fordi mine hindbær var meget kolde og husblasen var for varm, da jeg hældte det i. Derfor klumpede det og det hele blev ikke så stift, som det burde. Og når der står, at man skal bruge en springform, så er det fordi de mener det. Det er IKKE nemt at lokke sådan en satan ud af en almindelig form. Derfor lavede jeg chokoladekanten for at dække over mine synder. Og så er hindbær og mørk chokolade meget gode venner! :) Det smagte nu fantastisk uanset, men jeg skal prøve at lave det igen.

Chokoladekanten har jeg fundet inspiration til hos Godte. Jeg temperer dog chokoladen lidt mere på slump. Jeg smelter halvdelen over vandbad til det er godt flydende og hælder det over resten af den hakkede chokolade og rører i det til det hele er smeltet. Det fungerer fint. 

3 kommentarer:

  1. Dåbskage?? Jeg vil i hvert fald gerne smage! ;)

    SvarSlet
  2. Jeg fandt lige din blog og snublede over dette indlæg. Den kage der.. Mums, den er jeg nødt til at prøve at bage;) Hvor ser det LÆKKERT ud!;) Dejligt med veninder der vil passe i øvrigt - det er så skønt ind imellem at komme ud "på egen hånd" :)

    SvarSlet
  3. Tak - prøv den endelig; den smager fantastisk!!

    SvarSlet

Tak for din kommentar, loves it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...