søndag den 11. december 2011

Julemarmelade - opskrift

I dag har vi haft gode venner på besøg til glögg og æbleskiver.

Aebleskiver.jpg
Jeg glemte at tage billeder, derfor her et fra wikipedia. 

Jeg lavede julemarmelade forleden, også fordi jeg skulle bruge en gave til en pakkeleg. I et fint glas, med stof over låget og en håndskrevet seddel blev det en udmærket gave.

Barnet er ikke så vild med at gå i butikker, så det er faktisk nemmere for mig at lave det selv.

Det var primært jordbærsyltetøj, men peppet lidt juleagtigt op.





Julemarmelade
3 små glas

  • 500 g jordbær
  • Skal og saft af 1 appelsin
  • 1 kanelstang
  • Lidt nellikker
  • Hel kardemomme, stødt i morter
  • Sukker efter smag
  • 1 tsk rød melatin
Kom alt undtagen melatin i en gryde og kog det ca 10 minutter. Smag til med sukker. Kom rød melatin i og kog i yderligere ½ minut.
Hældes på skoldede, atamonskyllede glas, som lukkes straks.

Det smager dejligt med æbleskiver og der kommer til at dufte dejligt julet i hele køkkenet! :)

Man kan jo komme andre krydderier i efter smag og lager. Fx vanille eller stjerneanis.

1 kommentar:

  1. Ih altså, nu har du fået mig til, at lave æbleskiver.

    SvarSlet

Tak for din kommentar, loves it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...