søndag den 18. september 2011

Kørepose, sy selv!

Jeg har syet en kørepose til babyen, til når han skal ud på altanen og ligge hele vinteren. Jeg havde kigget på diverse Voksiposer, men jeg syntes ærligt talt, de var rigtigt dyre og så forstår jeg ikke helt, hvorfor der skal være hele tre lag ovenpå barnet og ét under barnet. Så derfor besluttede jeg at lave en kørepose selv. Jeg skævede til målene på en Voksipose, men ellers er designet helt mit eget.
Yderside
Inderside
Det skal du bruge:
  • Yderstof: 1,2 x 1,4 m. Jeg har brugt bævernylon, da jeg regner med, at den skal bruges i klapvogn også og så er det mere vind- og vandtæt
  • Inderstof: 1,2 x 1,4 m. Jeg købte noget fint bomuldsflonnel med små pingviner
  • Indre lynlås: 55 cm kjolelynlås
  • Ydre lynlåse(mere kraftige): 1 à 50 cm og 1 à 70 cm, som skal kunne splittes i bunden
  • Anoraksnor: 1,5 m
  • 1 kraftig trykknap
  • Evt strygeapplikation
  • Tråd
  • Dyne
"Mønstre":
Jeg tegnede mønster op på ternet mønsterpapir. Yderstoffet måler 100 cm i bunden og 100 cm på den ene halvdel (i toppen hvor den er længst) og 70 cm på den anden halvdel. Inderstoffet laves af to dele à 50 cm i bredden, hhv. max 70 og 100 cm i højden. Den konkave bue er altså 30 cm i højden og 50 cm i bredden og den konvekse er 50 cm i bredden og ca 8 cm i højden. Jeg har tegnet buerne i frihånd på det ternede papir.

Fremgangsmåde:
Dynen:
Sæt mønstret fast med knappenåle og tegn hele vejen rundt, ingen sømrum.
Zigzag med en meget kort stinglængde (min er 0.2mm) to gange lige ved siden af hinanden. Klip mellem de to sømme. Det kan klart anbefales at gøre det UDENFOR, da der kommer til at være dun overalt. Jeg havde ret svært ved at brokle en hel voksendyne rundt i symaskinen og derfor kom der nogle folder på undersiden.  Det er næsten umuligt at pille så tætte zig-zag sting op, så det valgte jeg at ignorere. Man burde sikkert have riet det langs med aftegningen, men det blev ikke lige til så meget med dét her...

Ydersiden
Klip stoffet ud med 1,5 cm sømrum. Klip desuden et stykke, som er 8 x ca 140 cm - løbegangen. Hvis du har meget stof, kan det nok være en fordel at klippe det ud som skråbånd. Så meget stof havde jeg ikke, og det gik fint alligevel. Fold løbegangen vrang mod vrang, buk enderne ind, sy dem og pres det hele.
Klip også en "flap" til lukning over lynlåsen, min er ca 10 x 8 cm, lagt dobbelt og syet sammen. Sys fast på bagsiden og sy trykknappen på så det passer.



Strygemærke med gris købt i Stof2000.
Sy evt en pyntesøm ned langs midten af forsiden.

Indersiden
Sy lynlås mellem de to stykker og sy de to dele sammen over og under lynlåsen.

Inder- og yderside
Sæt den nederste lynås fast med knappenåle mellem yder- og indersiden, som ligger ret mod ret og ri den fast (det burde man i hvert fald gøre; det gjorde jeg ikke, ahem...) og sy den fast. Den skal åbne i det nederste højre hjørne og behøver derfor ikke at kunne splittes i bunden. Det havde jeg ikke tænkt på, da jeg købte den, så jeg havde købt en lynlås, der splittede i bunden og det gør det faktisk lidt nemmere at sy den på synes jeg.
Gør det samme med den lange lynlås i højre side. Jeg satte den fast så den åbnes foroven; så kan man regulere temperaturen lidt på den måde.
Sy nu løbegangen fast mellem yder og inderstof, som ligger ret mod ret (igen burde man virkelig ri det først...). Det kan god være lidt bøvlet at få det rundt i vinklen i midten, men det gør ikke så meget, hvis det fylder lidt; det kommer man ikke til at se, når snoren strammes. Kom anoraksnoren gennem løbegangen (jeg bruger en stor sikkerhedsnål og det fungerer fint, men man kan vist også købe en dims til det samme).


Kom dynen i, og du har nu syet en fin kørepose! Dynen kan selvfølgelig skiftes om til en sommerdyne.
Når babyen er ½ år, skal det stakkels væsen spændes fast med en barnevognssele, så han ikke tager den på hovedet ud over kanten. Jeg har ikke fået barnevognen endnu, men når det bliver aktuelt regner jeg med at sy "knaphuller" i hele molevitten, så selen kan komme igennem.

Kommentarer er meget velkomne, også hvis der er noget, der er uforståeligt eller bare uklart. Jeg lavede køreposen før jeg lavede bloggen så jeg har desværre ikke nogen billeder taget undervejs, men jeg kan sagtens tage flere billeder af det færdige produkt!

Nu mangler jeg bare en baby, så posen kan blive prøvet af...
----------------------------
Update 17. oktober 2011:

Nu med baby:


Dejlig varm, selv uden hue og overtøj. Den lille hånd skal bare holde sig indenfor posen! :)

17 kommentarer:

  1. Tak! Det er lidt hyggeligt at gå og lave ting til den lille bebs og forestille sig, hvad han synes om dem.

    SvarSlet
  2. Hold da op hvor imponerende!!! Det må jeg nok sige. Lidt tid til jeg skal have barn, men den her må da lige gemmes :)

    Kh

    PS du siger bare til hvis der skal repeteres noget anatomi ;)

    SvarSlet
  3. Tak tak! Det var ikke så svært endda, og jeg er rigtig spændt på hvordan den virker. Bebsen er jo formentlig halvt så stor som posen, når han kommer ud, så den må vist foldes lidt sammen så han ikke bliver væk! :)

    Repetere anatomi? Puha, mind mig ikke om det. Det bliver dog aldrig bevægeapparatet - én gang var nok! :)

    SvarSlet
  4. Hej Astrid
    Jeg er lige tilfældigt faldet over din blog i det jeg gerne selv vil sy en voksi - og efter jeg nu har set din, tænker jeg om det måske ikke er sådan en jeg skal begive mig ud i:)
    Jeg kan godt lide at din model er med lynlåse og ikke alle de der små bindebånd som voksiposen har.
    Tusind tak for meget klar og fin beskrivelse, det er lige til at gå til.
    Dog har jeg lige to spørgsmål:
    1 Efter du har taget din i brug er der så noget på posen du gerne ville lave om hvis du skulle sy den igen?
    2. tror du det er muligt at implementere en bæreplade i din model, hvis ja, hvordan ville du så gøre det?
    Tusind tak igen fordi du deler ud af din kreativitet!
    kh Mille, Århus

    SvarSlet
  5. Hej Mille,

    Tak for de pæne ord!

    Jeg er virkelig glad for posen - den fungerer rigtig godt og netop det med lynlåsene gør den meget nem at bruge.

    Hvis jeg skulle lave en ny ville jeg gøre to ting anderledes:
    1) Jeg ville ikke bruge (lys) flonnel; det fnulrer og bliver lidt nusset. Og det bliver ikke rigtig pænt igen.
    2) Jeg ville enten bruge noget tykkere anoraksnor eller evt bruge et (meget langt) fladt snørebånd. Det jeg har brugt filtrer sammen.

    Mht bærepladen, så ville jeg nok sy en lomme på bagsiden, fx 50 x 80 cm med en runding foroven hvor man kunne glide en plade i. Pladen ville jeg skære ud af masonit eller lign. Dvs få nogen til at skære ud for mig! :)
    Og så hvis jeg skulle bruge en bæreplade ville jeg sy nogle stropper i så jeg kunne bære den over skulderen. Vi slæber ham rundt i en lift, men vi har også elevator.

    Hvis du ender med at lave køreposen må du meget gerne sende et billede af den!

    Mvh

    Astrid

    SvarSlet
  6. Hej Astrid
    Tak for hurtigt svar tilbage - jeg må straks ud og finde ting jeg skal bruge til projektet, jeg kan slet ikke vente - selvom min lille fyr først kommer ud til marts!
    jeg et billede når posen er færdig :)

    kh mille

    SvarSlet
  7. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
    Svar
    1. til Inga: Det var bestemt ikke meningen, at jeg ville slette din kommentar - jeg kom til at trykke på den forkerte tast!

      Vil du ikke sende et billede til mig af posen, jeg vil meget gerne se den?

      Mvh

      Astrid

      Slet
  8. Hej Astrid.
    Jo, jeg vil meget gerne sende et billede af køreposen, men hvordan gør jeg?
    vh
    Inga

    SvarSlet
  9. WOW - hvor er den bare fed :)

    Jeg tror desværre jeg ville nå at gå lidt kold undervejs, det ser ud til at være et stort projekt.. jeg skal helst have 1-2 aftensprojekter :-D Men den er godt nok fin :)

    SvarSlet
  10. Tak! Som jeg husker det, var det ikke så galt endda, og belønningen er stor - det var fantastisk at have den hele sidste vinter. :)

    SvarSlet
  11. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  12. Hej ... Imponerende flot arbejde.... Jeg har netop købt en original voksipose til mit barnebarn ... men jeg har tænkt, at jeg kunne tænke mig at lave en sommerdyne til posen. Har du et forslag, hvad jeg skal sy den af?

    SvarSlet
  13. Hej, ved ikke lige hvor aktiv din blog er mere. Men jeg har fulgt dit mønster og gjort den lidt længere og har fint kunne lægge en bæreplade i ind under dynen og lavet huller til remmene. Tak for et fint mønster. Kan sende billedet til dig, hvis du er interesseret.

    SvarSlet

Tak for din kommentar, loves it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...