søndag den 1. januar 2012

Nytårskage. På den overdrevne måde...

Jeg har lidt svært ved at begrænse mig, når jeg laver kager. Som nu i går, hvor vi var 5 voksne og  3 sovende børn. Der lavede jeg så en kage, som kunne være nok til ca 15. Men når nu man ikke har en lille bitte springform og har set en VILDT flot kage, så giver det jo nærmest sig selv, ikke?


Det blev jo så overhovedet ikke som jeg havde håbet - jeg kunne ikke finde ud af at sprøjte hortensiaerne ud og jeg havde ikke tid til at eksperimentere særligt meget.

På det øverste billede ser det ud som om kagen er snavset - det er den ikke, det er spiseligt glimmer!

Kagen er lyse sukkerbrødsbunde fyldt med hindbær mousse med hakket chokolade og citrus mousse og pyntet med lime frosting.



Citrus mousse
Nok til to lag i en 22 cm kage

  • ½ l piskefløde
  • Saft af 1 appelsin
  • saft af 4 lime
  • saft af ½ citron
  • sukker
  • 4 blade husblas
Kog citrussaften til en sirup med sukker så det passer i ønsket surhedsgrad. Køl af. Udblød husblas i koldt vand i 10 min. Varm en smule af sirupen op og rør husblas ud i det. Tilsæt gradvist resten af den kolde citrussaft.
Pisk fløden stiv og vend citrus-husblasen forsigtigt i. Stilles koldt et par timer til det har sat sig og fordeles i kagen.

Lime frosting
Nok til pynt af 22 cm kage
  • 200 g smør
  • 500 g flormelis
  • Saft og skal af 4 lime
  • En smule mælk
Pisk smørret blødt og glat og tilsæt de andre ingredienser efterhånden. Hvis det skiller undervejs, så ingen panik - bliv ved med at piske, så skal det nok samle sig igen. Afkøles inden brug og evt igen undervejs hvis det bliver for varmt.

Jeg bagte to portioner sukkerbrødsbunde og flækkede dem i to. Jeg lagde dem sammen uden fyld og skar dem til så de fik den afrundede form. det afskårne lagde jeg ovenpå og fæstnede med citrus mousse.

Jeg lagde kagen sammen dagen før den skulle bruges og pyntede den med frosting, guld-sukkerkugler og glimmer i går. Skriften er med royal icing.

Og manner, hvor smagte det bare godt! Der er ca syv millioner kalorier i hvert stykke, så den kræver et par ekstra ture i fitness centret...

Vi havde en god nytårsaften og alle tre (små) børn opførte sig eksemplarisk og sov fint. Jeg ammer jo, så for første gang i mange, mange år har jeg ikke tømmermænd 1. januar. Og kan derfor konstatere, at skihop faktisk er utrolig kedeligt! :)

2 kommentarer:

  1. WOW! Det er så vildt, hvad du ikke kan skabe af mesterværker af kager!! Rigtig godt nytår til dig og hele din lille familie :-)

    SvarSlet
  2. Tak, hvor er det sødt af dig! Og godt nytår til dig også. :)

    SvarSlet

Tak for din kommentar, loves it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...