mandag den 29. august 2011

Babytæppe med applikationer

Jeg har lavet et legetæppe til bebsen, da jeg ikke kunne holde ud at skulle have en eller anden polyester Fischer-Price rædsel ind i stuen. Og så var det lidt sjovt at kaste mig over patchwork. Min mor har lavet mange tæpper og er rigtig god til det, men jeg har ikke prøvet det før.

Her er en fotogennemgang af tæppet. Allerførst det færdige produkt:


Det er da ret sødt, ikke? Det er et yderst simpelt tæppe - eftersom det er det første og jeg ville minimere risikoen for at gå død i det.

Men før du kan gå i gang bliver du nødt til at investere i det mest nødvendige udstyr:

Som med alle andre hobbies er det bekosteligt at starte med patchwork og det jeg har købt er det absolut mest basale. Men du har brug for.
  1. Skæremåtte
  2. Quiltelineal
  3. Et godt skærehjul (mit er ikke særligt godt)
  4. Godt skrædderkridt i flere farver
Og så skal du selvfølgelig have mere almindeligt syudstyr som en skræddersaks og knappenåle osv. Det er som sagt dyrt i anskaffelse, men det holder til gengæld også i mange år (siger min mor, patchwork guruen). Jeg fik fat på mit i en symaskineforretning her på Amager, men det kan sikkert betale sig at researche lidt på nettet, om det kan fås billigere fx fra England. Nu siger jeg, at det er "det mest nødvendige", men man kan formentlig undvære det meste af det (dog ikke skræddersaksen!). Det er bare virkelig vigtigt, at alt bliver præcis til målene, og det er meget nemmere, når man skærer end når man klipper og så skal man heller ikke tegne så meget op.

Nå, men nu skal vi også i gang; her er mit "mønster" (som blev udtænkt mens jeg egentlig skulle skrive en ansøgning til Videnskabsetisk Komité... Den blev skrevet (og godkendt), men spændende var det ikke!):


Som I kan se, er det ikke super præcist; det var mere en idé.

Materialer:
  • Hvidt stof som baggrund til applikationerne: 9 stykker á 25 x 25 cm = 2 x stoffets bredde = 60 cm. Jeg brugte broderie anglaise, og det er ikke nogen rigtig god idé, da det er en udfordring for symaskinen at slå ned gennem broderiet når jeg skulle zig-zagge så tæt.
  • Gitter: 8 stykker á 100 x 5 cm = 60 cm (jeg købte vist lidt mere, da det skulle passe med elefanterne og sømrum)
  • Bagbeklædning: 150 cm
  • Pladevat: 110 cm. Jeg købte en mellemtykkelse
  • Dobbeltklæbende vlieseline
  • Stof og sytråd til applikationerne. 
  • Stoflim på spraydåse
Jeg lavede 5 mm (præcist!) sømrum på alle dele undtagen applikationerne, som er uden sømrum.

Jeg har købt alt stof i Stof2000 på Amagerbrogade, som er en forbløffende god Stof2000 og det hele er ren bomuld bortset fra nogle inder-ører osv, som jeg har lavet i silkerester. Man kan jo købe rigtigt patchwork stof, men det er ikke så nemt at finde i København og jeg ville bare i gang. Men det er noget, der er værd at kigge efter, hvis man fx skal til USA, hvor de har mange patchworkbutikker. Min søster har for år tilbage købt patchwork stof til min mor i Flagstaff, Arizona, som nu er en del af en slange, jeg har lavet til babyen. Det er lidt hyggeligt. Ligeledes har jeg rester af kjoler, jeg havde som barn i et sengetæppe, min mor har lavet. Derfor: der er ikke den stofrest, der er for lille til at gemme, når man syr noget andet.
Hvis stoffet er ren bomuld, så husk at vaske stoffet INDEN du klipper det ud og syr det sammen. Dels hvis det skulle krybe og dels pga afsmitning.

Nå, videre: Jeg skulle nu finde alle billederne til dyrene. Jeg har fundet applikationerne på Google billedsøgning med søgeordene "dog applique" fx. Der kommer tusindvis af hits, og så er det bare at vælge! Når jeg havde fundet dem kopierede jeg dem over i et billedbehandlingsprogram (a.k.a. MS Paint!) og lavede alle dyrene 22 cm høje og max 22 cm brede. 

Så printede jeg alle billederne ud og tegnede dem over på papirsiden af noget dobbeltklæbende vlieseline (dét er et godt produkt!).

Her er et billede af kaninmønstret og den færdige kanin.


Jeg lavede altså en "hel" kanin, en hale (af imiteret lammeskind), to inder-ører og to hvide øjne. Halen, ørerne og øjnene klistrede jeg (igen med dobbeltklæbende vlieseline) på den hele kanin som til sidst blev klæbet fast på det hvide applikationsfelt og zig-zagget hele vejen rundt (stingbredde 2.0 og  stinglængde 0.2). Jeg har i hånden broderet det sorte i øjnene og snuden. Jeg kunne ikke få min symaskine til at dreje skarpt nok, så jeg har derfor broderet alle sorte øjne og snuder i hånden.

Og sådan forsatte jeg så bare med alle ni applikationer. Det tog temmelig lang tid...

Herefter syede jeg applikationsfelterne sammen med elefantstoffet og så med en bane af stof, som var ligesom bagsiden. Jeg klippede derefter rhomberne ud (i hjørnerne blev det 4x4 små felter) og klistrede dem på med det efterhånden højtelskede dobbeltklæbende vlieseline. 
Og så var det tid til at sy det hele sammen og quilte det. Jeg købte noget spray-stoflim (det går af i vask og kan købes i Stof2000) og klistrede pladevattet fast på bagbeklædningen før jeg syede det hele sammen. Det hjalp meget så lagene ikke skred, når jeg skulle quilte. Jeg har quiltet rundt i kanterne af applikationsfelterne, rundt om rhomberne og rundt mellem de to bånd i siderne.
Close up af et hjørne, hvor man måske kan fornemme pyntesømme med hjerter og stjerner
Jeg har en Pfaff Quilt Expression 2044 symaskine, som kan alt mulig fancy med pyntesømme osv. Jeg investerede også i en quilte trykfod med åben tå, så jeg kunne se, hvad jeg lavede når jeg zigzaggede applikationerne på. Det kan klart anbefales.
Symaskinen og jeg var ved at komme voldsomt op at skændes om netop de fancy quiltesømme, da afstanden mellem fx hjerterne kun bliver jævn, hvis stoffet glider ubesværet. Og det er #")%¤"("!! træls at pille sådan en række hjerter op igen. Men det er nok mig, der bliver nødt til at give mig og hjælpe symaskinen lidt på vej.

Det var faktisk rigtig sjovt at lave og jeg kunne godt tænke mig at lave mere patchwork med tiden og måske kaste mig ud i noget mere avanceret. Eneste ulempe er vist, at min kæreste ikke er så vild med det... :)

6 kommentarer:

  1. Hold nu magle, hvor er du sej! Jeg tror, at bebs kommer til at svøbe sig i kærlighed i det tæppe :-)

    Kh, Mette

    SvarSlet
  2. Tak tak - det var faktisk ikke så svært og det var ret hyggeligt at finde alle de små dyr og stof, der kunne passe til.

    SvarSlet
  3. Angående skråbånd - prøv at se, om det her giver mening: http://farmorfabrikken.dk/2011/04/03/at-sy-med-skraband/

    Se også Jannis kommentar til indlægget, hvor hun linker til en anden blog

    Hvis det stadig er helt af h... til, så sig til. Så vil jeg gøre mit bedste for at forsøge at forklare (selvom skråbånd vist bare er møj besværligt og ikke rigtig kan forklares ;) )

    Kh, Mette

    SvarSlet
  4. Tak for din fine vejledning i at sy applikationer på :-) Har selv lavet et tæppe med inspiration i din ide, se det på http://kreativisten.blogspot.dk/2013/03/babytppe-med-applikationener.html

    Mvh Rebekka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rebekka,

      Tak for kommentaren - det er et meget fint tæppe, du har lavet! Det er et stort arbejde, ikke?

      Mvh

      Slet
  5. Hej Astrid jeg vil lige høre dig om, det er sådan man må få de andre dyr at se, dem som du har brugt til tæppet?
    Jeg venter mig til august, og min mor vil gerne lave et tæppe til mig, og jeg kunne godt tænke mig et tæppe magen til dit, bare i nogle andre farver Mvh Sanne

    SvarSlet

Tak for din kommentar, loves it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...