onsdag den 31. august 2011

Grove boller med surdej

Som sagt er det ikke kun strikkepindene og symaskinen, jeg har fået mere gang i her i graviditeten, men også bagning. Det eneste huslige, jeg ikke har kastet mig over er rengøring og almindelig madlavning... Her er en opskrift på grove boller med surdej. De har den der gode, lidt syrlige smag af surdej.

Surdejsopskriften kan findes her hos Kvalimad. Der kan jeg i øvrigt også varmt anbefale Hverdagsrugbrødet, som er det eneste rugbrød jeg nogensinde har bagt med succes. Og nu fem gange i træk, så det er tilsyneladende ikke bare en svipser! :-)

Grove boller med surdej:
Ca 18 stk
  • 2 dl surdej. 
  • Hvis du er usikker på om din surdej er aktiv nok kan du tilføje en mikroskopisk klat økologisk gær. Ca på størrelse med ½ ært.
  • 600 ml vand
  • 800-1000 g mel (jeg bruger hvad jeg har, men ofte 2/3 hvedemel og 1/3 fuldkornshvedemel/grahamsmel. Havregryn kan absolut også bruges til at øge fibermængden på en billig måde)
  • Kerner efter smag (jeg bruger tit solsikkekerner, knækkede hvedekerner, græskarkerner osv.)
  • 2 tsk salt
  • 2 tsk sukker
1. dag:
Rør surdej (evt gær), vand, kerner og ca 2 dl mel sammen og stil det tildækket på køkkenbordet i mindst 12-18 timer. 

2. dag::
Tilsæt salt, sukker og mel og ælt dejen til den er glat og elastisk. Præcis hvor meget mel, du skal bruge, kommer an på hvor våd surdejen er, hvilket mel du bruger, kernerne osv. Men du skal kunne ælte den uden at den klistrer helt fast til hverken dine fingre eller bordet og samtidig skal den helst ikke have vægtfylde som beton. Det finder man ud af efterhånden.

Læg dejen tilbage i skålen og overdæk med et viskestykke og lad hæve til dobbelt størrelse. Det tager ca 1-1½ time. Skær dejen ud til boller og lad hæve igen til dobbelt størrelse. Det tager igen ca 1 time. 

Pensles med æg/mælk eller vand og bages ved varmluft og 200 g i ca ½ time. Hvis bollerne så er færdige (lyder hule under bunden, når du banker på dem) men ikke er brune kan du lige give dem lidt grill (og HOLD ØJE med dem, de bliver meget hurtigt svedne...).

Er gode til frysning.


4 kommentarer:

  1. Nej, det glemte jeg lige at tage sidste gang; men næste gang jeg bager dem skal jeg nok lægge et billede op.

    SvarSlet
  2. Hejsa
    Lyder som en super lækker bolle. Tænkte på hvornår tager du surdej fra til næste omgang?
    Mvh Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør jeg ikke. Jeg har en "våd surdej" og fodrer den en gang om ugen med 1 dl vand og 1 dl blandet rug- og hvedemel.

      Slet

Tak for din kommentar, loves it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...